memo 7'ad eldawa we soso namet

Wednesday, September 06, 2006

أحزاب سياسية في الدماغ المصرية




ـ انت يا بني انت امشي من هنا ، تعالى يا محمد هنا شوف الجدع ده ماله
ـ يا بية انا جي ادور على شغل هو انا جي اشحت .. وبعدين انا لسه ما سألتش ، نقول سلام
ـ استنى يا محمد سيبه ، تعالي يا ابني هنا قرب .. بتدور على شغل ايه .. انت صنعتك ايه
ـ اي شغل ياباشا ( وتبتسم عيونه بالأمل ويرتقي بمحدثة من بيه إلى باشا ) ، اهو اي شغل والسلام هو الأيام دي حد بينقي ؟
ـ ايوه بس انت يعني من الأصل شغلتك ايه
ـ انا كنت بشتغل فران يا باشا بس صاحب الفرن قلبة افرنجي وجاب ناس تانيه ومشانا كلنا
ـ صاحب الفرن ، الله يخرب بيت حسنى مبارك وحكومته ، ما هي لو حكومة عدله ، ما كنش دا يحصل
وبدهشة تعتلي ملامحة ــ فما دخل حسني مبارك في امر فران يعتقد انه يطور مخبزة ، ويحتاج إلى عمالة واعية بمنتجاته الجديدة
ـ انا ما جبتش يا باشا سيرة الحكومة الله يخليك مش عايزين بلاوي وانا راجل صاحب عيال وعلى باب الله على قد حالي جي ادور على شغل ، يعني لو عند سعادتك يا باشا امكانية يعني ، الله يخليك ويكرمك ، يبقى رضا من الله وندعيلك أنا والعيال ربنا يكرمك ومش هاتندم .
ـ ايوه يا بني عندي خلي الحكومة تخرب واحنا نصلح وراها ، واهو كله بثوابة ، اسمع احنا عشان تبقى فاهم يعني ناس بردة بنحب وطننا وناس قلبنا على بلدنا وولاد بلدنا ، بس لازم نبطل سلبية ، ونطالب بالديمقراطية عشان الناس يبقى قلبها على بعضها ، ونقسم لقمة العيش بينا ونعيش في خير وسلام ، انت الاول حضر نفسك عشان انت من الشعب زيي زييك ، وليك حقوق في البلد دي واللي واكل حقوقك دي هو رئيس دولتك وشلة الحراميه اللي حواليه ربنا ينتقم منهم يارب .. احنا بكره رايحين نعمل مظاهرة نطالب فيها بتغيير الحكم وسقوط حسني مبارك عشان كل واحد في البلد دي ياخد حقة ..
ـ يانهار ابيض ياباشا ، مظاهرات ايه .. انا بقولك انا على أد حالي وعايزين ناكل عيش مش ابقى رئيس جمهورية
ـ ماهي المظاهرة شغل يا بني ، بس لصالح الوطن زي ماهي لصالحك ، هو انت مش وطني ؟
ـ وطني يا باشا وبحب مصر والله ، بس مش بفهم في المظاهرات هو انا اعرف اقول كلمتين على بعض ؟
ـ وتقول ليه ؟؟ فيه اللي يقول انت تيجي بس وتشيل اليفط اللي بننادي بيها وتهتف معانا شوية ، وليك 150 جنيه في المظاهرة ، غير الشغل اللي هنا ربنا ها يكرمك بيه انشاء الله والدنيا تمشي ..

وتظهر ملامح التخيل وبوادر الاستثمار على وجهة الفقير الذي يعاني من جوع اولادة وضيق ذات اليد والحيلة ، فالمظاهرة الواحدة تدخل عليه 150 جنيه ، يعني لو تلات مظاهرات في الأسبوع مثلا 450 جنية ، تلات ايام بمرتب تلات شهور ؟؟ أو لو حتى تلاتة في الشهر ... فليسقط يسقط حسني مبارك ....

نعم .. اسامح تصرفات هذا الفقير ، كما أسامح سخطة على الحياة

ولا يعيرني في هذا الأمر ـ الذي تأكدت منه ـ .. إلا شيء واحد .. أمره عجيب غريب
لو تمت حسبة تكاليف المظاهرة .. على هذا النمط .. فما هو عائد الربح على الممول ، الذي يدفعة إلى الاستثمار بهذا الكم والكيف ؟؟

0 Comments:

Post a Comment

<< Home